مسیر صفحه
سوالات متداول

دفاتر مالیاتی چیست؟

مطابق ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالياتي کشور مي‌تواند به منظور نظارت بر اجراي قوانين و مقررات مالياتي هيأت‌هايي مرکب از سه‌ نفر را جهت بازديد و کنترل دفاتر قانوني مؤديان مالياتي طبق ‌آيين‌نامه‌اي که به پيشنهاد سازمان امور مالياتي کشور و تصويب ‌وزير امور اقتصادي و دارايي خواهد بود اعزام نمايد. در صورتي که مؤدي از ارائة دفاتر خودداري نمايد با موافقت‌ هيأت مذکور در بند ( 3 ) مادة ( 97 ) اين قانون درآمد مشمول ماليات ‌سال مربوط از طريق علي‌الرأس تشخيص خواهد شد.

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی شرکتها

عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی شرکتها و اشخاص حقیقی چه عواقبی دارد ؟

عدم تسليم اظهارنامه توسط اشخاص حقوقي و مشمولان بندهاي (الف‌) و (ب‌) مادة (95) اين قانون موجب تعلق‌ جريمه‌اي معادل چهل درصد (40%) ماليات متعلق مي‌گردد و مشمول بخشودگي نمي‌شود.

پس از ثبت یک شرکت , چه اقداماتی را باید انجام داد ؟

- اخذ پلمپ دفاتر مالیاتی (کل و روزنامه) الزامی است.
- تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ شماره اقتصادی تا دو ماه پس از تاریخ ثبت شرکت الزامی است.

اظهارنامه مالیاتی سالیانه را چه زمانی باید انجام داد ؟

هر شرکتی در صورتی که فعالیت دارد یا عدم فعالیت است باید در تاریخ 01/04 تا 31/04 هر سال اظهارنامه سال گذشته خود را در سایت اداره مالیات اظهار نماید ,که در این اظهارنامه درآمد ناخالص , هزینه ها و سود و زیان خود را به اداره عملکرد ارائه میکند.
توجه: هر سال مالی از 01/01 تا 29/12 میباشد و سال مالی هیچ ربطی به تاریخ اظهارنامه ندارد.

گزارش فصلی چیست ؟

گزارشی است که طبق ماده 169 مالیاتهای مستقیم هر شرکت در انتهای هر فصل باید به اداره عملکرد تمامی خرید و فروش قانونی خود را گزارش کنند.
توجه: منظور از خرید و فروش قانونی خرید و فروشی است که در آن فاکتور رسمی تأیید شده اداره مالیات استفاده شود.

گواهی ماده 186 چیست و از کجا باید اقدام کرد ؟

این گواهی در اتاق بازرگانی و بانکها درخواست می شود که باید از اداره مالیات عملکرد دریافت شود و وجود این گواهی به معنای تسویه شرکت با اداره مالیات نیست بلکه به معنی آن است که مودی بدهی قطعی شده به اداره مالیات ندارد.

اجرای ارزش افزوده به چه صورت انجام می پذیرد ؟

در این فرمول مبلغ ارزش افزوده فقط از مصرف کننده کالا یا خدمات دریافت می شود به این صورت که هر مبلغی در گردش به عنوان ارزش افزوده محاسبه می شود روی بهای تمام شده کالا از مصرف کننده دریافت می شود.

ارائه و تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده

ارائه و تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده در چه زمانی انجام می شود ؟

این اظهارنامه هم همانند گزارش فصلی در انتهای هر فصل اظهار می شود و مبلغ مالیات همان لحظه به صورت اینترنتی فیش داده میشود.
نکته: شرکتهایی که از چرخش مالی بالایی برخوردار هستند طبق نظر اداره مالیات یا وزارت دارایی میتواند تاریخ اظهارنامه ارزش افزوده را به هر یک ماه تغییر دهند.

شعبات و نمایندگی شرکت های خارجی

کدام شعبات و نمایندگی شرکت های خارجی اجازه ثبت در ایران دارند ؟

ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل کشور متبوع شرکت خارجی می باشد, یعنی اگر در کشور متبوع شرکت خارجی ثبت شعب یا نمایندگی های شرکت های ایرانی تجویز شده باشد شرکت های آن کشور نیز می توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند.

آیا یک نفربه تنهایی می تواند شرکت ثبت کند؟

در ایران شرکتهای مسئولیت محدود می بایست حداقل از 2 نفر، سهامی خاص از 3 نفر، سهامی عام از 5 نفر، و شرکتهای تعاونی از 7 نفر تشکیل شوند.

نکته 1 : در شرکتهای تعاونی سهام به صورت مساوی بین سهامداران تقسیم می گردد.

نکته 2 : شرکتهای مسئولیت محدود می تواند فقط توسط یک مدیرعامل اداره گردد و هیئت مدیره نداشته باشد و شرکت سهامی خاص می تواند توسط دو نفر عضو هیئت مدیره اداره شود و می بایست دو نفر بازرس داشته باشد که با هیئت مدیره هم فامیل نباشند.

پس ازثبت شرکت ،چه کارهایی بایدانجام داد؟

پس از ثبت شرکت و موسسه، شرکتها می بایسد ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و بلافاصله نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند وگرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد و همچنین باید ظرف 2 ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت 2 در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود اقدام نمایند در غیر اینصورت دو برابر جریمه خواهند شد.

مدت اعتبار گواهی ثبت نام و علائم تجاری

...مدت اعتبار گواهی ثبت نام و علائم تجاری چقدر است و آیا قابل تمدید است؟

-مدت اعتبار گواهی ثبت نام و علائم تجاری 10 سال می باشد که هر 10 سال قابل تمدید می باشد و چنانچه ظرف 10 سال تمدید نگردد و 6 ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب گواهینامه می بایست جهت ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید.

نحوه محاسبه مالیات شرکتها به چه صورت است؟

محاسبه مالیات شرکتها معمولا ارکان مختلفی دارد و کمتر شاهد وحدت رویه در اخذ مالیات شرکتها هستیم اما در صورتیکه دفاتر قانونی دریافت شده باشد و سود و زیان شرکت به صورت قابل قبول ارائه شده باشد پس از کسر هزینه درآمد معمولا 25% مالیات اخذ می گردد البته بعضی از شرکتها یک سری فعالیت تجاری خود را در دفاتر درج نمی کنند تا به نوعی از مالیات آن فرار کنند اما در صورتیکه حتی یک مورد مغایرت قابل اثبات در دفاتر باشد مالیات شرکت علی الراس خواهد شد شرکت بخودی خود و در صورتیکه فعالیت نداشته باشد به هیچ عنوان شامل مالیات قابت نخواهد بود توصیه ما به شما این است پس از ثبت شرکت کلیه فعالیتهایی که تاکنون به صورت حقیقی انجام می دادی به همان گونه ادامه دهید و فقط در مواردی از شرکت و شخصیت حقوقی استفاده شود که چاره ای جز استفاده از آن نیست مطمئن باشید شرکت دارای وسائل مالیاتی بسیار ساده و بدون دردسر است فقط شما نیازمند مشاوری هستید که به صورت دوره ای کلیه امور مربطوه را به شما یادآوری نماید که اگر افتخار همکاری با شما مدیر محترم را داشتیم حتما از طریق SMS به شما اطلاع رسانی خواهیم نمود. این اطلاع رسانی رایگان بوده و شما تصمیم گیرنده هستید که شخصا این کار را انجام دهید یا به ما بسپارید.